سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس
افتخار ما مورد اعتماد بودن توسط فرهنگیان و همکاران عزیز است, در راستای عمل به رسالتی که برای خودمان قرار داده ایم یک مجموعه بسیار کامل شامل منابع آموزشی و نمونه سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس شامل سوالات آزمون واقعی ( آزمون های گذشته و آزمون در حال انجام دوره مدیریت کلاس درس ) را در قالب یک بسته تدارک دیده ایم که شامل ۸ فایل پی دی اف و ورد بوده که در یک پوشه بصورت زیپ شده تقدیم میگردد.
سوالات آزمون واقعی امروز : ۱ آذر استان البرز
امیدواریم این مجموعه موجبات رضایت خاطر و موفقیت شما همکار گرامی در این آزمون را فراهم آورد . التماس دعا
دانلود سوالات آزمون ضمن خدمت مدیریت کلاس درس
شما عزیزان همینک میتوانید جهت دانلود این مجموعه بسیار کامل سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس به همراه منابع آزمون و نمونه سوال را با کلیک روی دکمه زیر یا عبارت دانلود به صفحه دانلود سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس رفته و فرایند دانلود را دنبال کنید.
جهت مراجعه به صفحه دانلود سوالات روی دکمه زیر یا کلمه دانلود کلیک نمایید.
دانلود
سوالات و محتوای آزمون های دیگر:
گروه تخصصی فرهنگیان پارس همواره سعی داشته است کلیه دوره های ضمن خدمت در حال انجام را پوشش دهد . البته که در انجام این رسالت گاها در زمینه پوشش برخی از دوره های استانی کمبودهایی داشته ایم ولی امیدواریم تلاش ما در مسیر درست بوده و باری از دوش همکاران فرهنگی گرامی بردارد.
همینک میتوانید با مراجعه به سایت اصلی و سرور دانلود ما لیستی از منابع آزمون و نمونه سوالات دوره های سپری شده و در حال انجام ضمن خدمت فرهنگیان را مشاهده نمایید.
سوالات و منابع برخی از آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان
سوالات دوره مراقبت جسمانی
سوالات ضمن خدمت طراحی آموزشی
آزمون آغاز سالتحصیلی همراه با ایمنی و امنیت در مدرسه
سوالات اربعین حسینی
منابع و سوالات آزمون ضمن خدمت روانشناسی تربیتی
سوالات تربیت بدنی
منابع و محتوای آزمون دوره مدیریت کلاس درس استان البرز
باید و نباید های اداره کلاس درس
بایدها
۱٫ با آمادگی قبلی به کلاس بروید. مواد و وسایل، نوع پویشها و فعالیتها را قبلاً آماده کنید. اغلب دانشآموزان شنیدهاند که معلم گفته است: معذرت میخواهم، مطالب درس امروز را آماده یا مطالعه نکردهام.
۲٫ در جلسه اول، خود و روش خود را معرفی کنید. دانشآموزان از همان ابتدا مایلند و حق دارند با روش کار شما، نوع امتحان کردن، نوع سؤالها، مقدار تکلیف شب، دفاتر و وسایلی که از قبل باید تهیه کنند و حتی استراحت چند دقیقهای و مختصری که ممکن است در وسط جلسه درس به آنان میدهید، آشنا شوند. حتی در ابتدای هر جلسه باید خلاصهای از درس گذشته و آنچه را که میخواهید درس بدهید، برای دانشآموزان بگویید.
۳٫ محیط کلاس را راحت نگهدارید. در اینجا هم منظور راحتی فیزیکی (آیا همه تابلوهای کلاس را خوب میبینند و حرفها را خوب میشنوند؟) و هم راحتی فکری ( اجازه پویش کردن و شرکت در بحث) است.
۴٫ هدفها را بیان کنید. تحقیقات نشان دادهاند که در این صورت، یادگیری تسهیل میشود و دانشآموزان از لحاظ ذهنی آمادگی بیشتری برای فراگیری مییابند . چنان که در سخنرانیها هم شخص سخنران باید به حاضران بگوید چه میخواهد بگوید و چه را گفته است.
۵٫ نظم داشته باشید. در صحبت کردن، طبق نقشه قبلی پیش بروید و هر چه یادتان آمد بیان نکنید. دانشآموزان، درس و مفاهیم سازمان دهی شده را بهتر دنبال میکنند و یاد میگیرند.
سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس بصورت pdf
فایل pdf سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس را دانلود نمایید.
۶٫ از ابزارهای دیداری- شنیداری استفاده کنید . همه ما زمانی بهتر یاد میگیریم که بیشتر از یک حس ما به کار گرفته شده باشد. گذشته از آن، رعایت تنوع، جو کلاس را مطبوعتر میکند.
۷٫ وسایل و ابزارهایی را که به کار میبرید، خوب بشناسید. این نکته، بسیار مهم است. هیچ عاملی بیشتر از این دانشآموز را از معلم روگردان نمیکند که دریابد معلم بر کارش مسلط نیست. البته، دانشآموزان انتظار ندارند معلم همه چیز را بداند، اما در صورتی که اطلاعات ناقص یا نادرست به آنان بدهد، از آن به بعد درباره هر چه میگویید تردید خواهند کرد.
۸٫ به پویشها پاسخ بدهید. این نکته، دو بخش دارد: اول این که پاسخ را در هنگام پرسیدن سؤال بدهید. اگر دانشآموزی مثلاً توضیح تئوری نسبیت را بخواهد، میتوانید پاسخ را به بعدها موکول کنید، اما به خاطر داشته باشید وقتی دانشآموز چیزی مربوط به درس را میپرسد، معنایش این است که مفهوم خاصی را درک نکرده است و نیاز به کمک دارد و ممکن است در صورت پاسخ ندادن شما، بقیه درس را هم نفهمد. دوم آن که پس از پاسخ دادن به پویش دانشآموز، از او بپرسد آیا به سؤالش جواب دادهاید یا نه. چه بسیار اتفاق میافتد که معلم نادانسته، به سؤال دیگری غیر از آنچه دلخواه دانشآموز است پاسخ میدهد، یا آنکه فقط قسمتی از سؤال را جواب داده است.
۹٫ واکنش دانشآموزان را بگیرید. با وجود ابهامهای زیادی که درباره فرایند آموزش داریم، یک چیز را با اطمینان زیادی میدانیم: این که بدون آگاهی از واکنش فراگیر، آموزش اتفاق نمیافتد. معلم همواره باید بداند که دانشآموزان مفاهیم تدریس شده را دریافت کردهاند یا نه.
۱۰٫ اشتیاق نشان بدهید. اشتیاق شما باید دو جهت داشته باشد: موضوع درس و آموزش شما. دانشآموزان، به معلم علاقهمند بیشتر توجه دارند.
۱۱٫ کنترل کلاس را در اختیار داشته باشید. در مورد مسائل انضباطی، باید مسئولیتهای آنها را هم بپذیرید. شما باید دانشآموزان مسئله ساز و سلطهجو را زیر کنترل داشته باشید. جالب آن که مسائل انضباطی، در کلاسهای بزرگسالان هم وجود دارند!
۱۲٫ انعطافپذیر باشید. معلمی که از قبل آمادگی لازم را برای خود فراهم آورده، راه معینی را در کلاس دنبال میکند. اما معنای این نکته آن نیست که او در هیچ شرایطی نباید از خود انعطافپذیری نشان بدهد. یادتان باشد که وظیفه شما، کمک و خدمات رسانی به دانشآموزان است.
۱۳٫ مشوق شرکت در بحثها باشید. فرایند یادگیری در کلاسهای فعال کاملاً دنبال میشود و در کلاسهای غیرفعال، ممکن است دنبال شود . دانشآموزان را در بحثها شرکت بدهید. توجه داشته باشید که وقتی دانشآموزان خودشان به مفاهیم پی میبرند، یادگیری آنان پایدارتر و عمیقتر است.
۱۴٫ رفتار صمیمانه داشته باشید. اعتراف میکنیم که این نکته، ذهنی و شخصی است، اما در پاسخ نامههای ما به دفعات آماده بود و نمیتوانیم آن را حذف کنیم . رفتار دوستانه رانمیتوان تعریف کرد، اما احساس کردن آن آسان است. دانشآموزان خود را “بچه” تصور نکنید.
۱۵٫ میزان پیشرفت را ارزیابی کنید. بدیهی است که وقتی چیزی ارزش درس دادن داشته باشد، ارزشیابی آن هم ضرورت خواهد داشت. ارزیابیها را در فواصل کوتاه انجام بدهید نه در پایان ماه و فصل، به ویژه که هدف ارزشیابی، صرف نظر از تعیین میزان یادگیری دانشآموزان، پی بردن به نقصهای کار معلم هم هست.
۱۶٫ خودتان باشید. اغلب معلمان تازهکار، سعی میکنند روش معلمها یا استادان موفق و موردعلاقه خود را الگو قرار بدهند و تقلید کنند. این نوع نقطه نظر، فقط زمانی کارایی دارد که شخصیت شما دو نفر نیز مشابه باشد. مسائل و اتفاقاتی که در حین آموزش رخ میدهند، همواره شبیه هم نیستند.
نبایدها
۱٫ وقت را بیهوده نگیرید. درس را به موقع شروع کنید و بعد از خوردن زنگ آن را ادامه ندهید. با این کار، فقط دانشآموزان را عصبانی میکنید و باعث میشوید که به درس شما گوش ندهند.
۲٫ وقت را تلف نکنید. تعریف کردن خاطرات شیرین و لطیفههای بجا، در حد خود خوب است، اما یادتان باشد که دانشآموزان برای چیز یاد گرفتن در کلاس شما نشستهاند!
۳٫ متکلم وحده نباشید. بیشتر ما به این علت معلم شدهایم که چیزهایی برای یاد دادن میدانیم. وظیفه معلم نیز در کلاس همین است. اما بگذارید دانشآموزان هم اظهار نظر کنند. طرح کردن پویشهای آموزنده در کلاس و به بحث کشاندن دانشآموزان یک هنر است.
۴٫ متکبر نباشید. بدیهی است که دیگران صمیمت و افتادگی را دوست دارند و از تکبر بیزارند. اگر این احساس را در دانشآموزان به وجود آورید که برایشان اهمیت قائل نیستید، به سرعت از شما رو گردان میشوند.
۵٫ مسخره نکنید. مسخره کردن دانشآموزان در هر سن و سالی بسیار زشت است . البته، شوخی کردن مناسب با دانشآموزان به ویژه در مورد جوابهایی که میدهند، نشانه صمیمیت است، اما با مسخره گرفتن آنان، باعث ایجاد ترس از پاسخ یا واکنش نشان دادن خواهید شد.
۶٫ دیکتاتور نباشید. شما باید به ویژه در بحثها نظر خود را به بقیه تحمیل نکنید. این نکته، در کلاسهای بزرگسالان از حساسیت زیادتری برخوردار است.
۷٫ بسیار تند یا کند صحبت نکنید. تند حرف زدن، دانشآموزان دیرآموز و کند حرفزدن، دانشآموزان مستعد را خسته میکند. بخشهایی از صحبت خود را ضبط کنید و با گوش دادن، متوجه اشکالات حرف زدن خود بشوید.
۸٫ از روی چیزی نخوانید. من نمیگویم اصلاً چیزی را در کلاس نخوانید . گاهی، خواندن نوشتههای کوتاه دیگران، بسیار هم آموزنده و گیراست. اما نیم ساعت خواندن، طبعاً کلاس را خسته خواهد کرد. در این موارد، بهتر است نسخههایی از متن مورد نظر را تهیه کنید و به دانشآموزان بدهید. یادتان باشد که بیشتر دانشآموزان، با خواندن و نگاه کردن، بهتر از شنیدن چیز یاد میگیرند.
۹٫ پاسخها را قطع نکنید. بسیاری از معلمها این عادت بد را دارند که پاسخ دانشآموز به پویش مطرح شده را در نیمههای آن قطع میکنند و سؤال خودشان را نیز نیمه تمام میگذارند. خود من عادت کردهام برای جلوگیری از این کار، در موقع پاسخ دادن دانشآموز دستهایم را از پشت به هم قفل کنم.
۱۰٫ با دانشآموز “یکی به دو” نکنید. هیچ دلیلی ندارد که شما از همه دانشآموزان خوشتان بیاید، یا آن که همه آنان باید شما را دوست داشته باشند! در مقابله با دانشآموزان از قدرت و اختیار خود استفاده نکنید. بهترین موقع برای تصفیه حساب، در زنگ تفریح یا بعد از خاتمه کلاسهای روزانه است.
۱۱٫ احترام دانشآموزان به خود را از دست ندهید. از بین رفتن احترام به صورتهای مختلفی اتفاق میافتد. جای توهین و بیحرمتی در کلاس درس نیست. معلم باید نوعی دیوار نامرئی میان خود و دانشآموزان داشته باشد. به هر حال، مقام معلمی باید حفظ شود و این نکته را در تضاد با گفته قبلی که باید با دانشآموزان صمیمی بود، در تضاد نبینید. بسیاری از معلمها مرز میان این دو را درست نمیشناسند.
۱۲٫ مشکلات خود را به کلاس نبرید. شما باید مسائل و مشکلات معمولی و روزمره از قبیل اوقات تلخی خانوادگی، بگو مگو با مدیر یا کارمندان اداره و غیره را پشت در کلاس بگذارید و سپس وارد شوید. در کلاس باید خوش اخلاق باشید. دانشآموزان اغلب تحث تأثیر نوع روحیه معلم خود قرار میگیرند.
۱۳٫ چیزی را از خود در نیاورید. اگر ناچار به دروغگویی شدید، سعی کنید دروغ شما فاش نشود. قبلاً گفتیم که معلم باید اعتماد دانشآموزان را جلب کند. گفتن جمله “نمیدانم، اما جستجو میکنم” کارساز است. گاهی نیز میتوانید پاسخ دادن به پویشی را که جوابش را نمیدانید، به کلاس واگذار کنید و آن را به اصطلاح، به بحث بگذارید. با این سیاست، میتوانید فرصتی برای فکر کردن دارا شوید.
۱۴٫ حواس دانشآموزان را پرت نکنید. منظور ما در اینجا، گفتهها و کارهایی است که میتوانند فرایند یاددهی- یادگیری را متوقف کنند، یا به بیراهه بکشانند. تکیه کلامهای بیمورد و زیاده از حد، یا بازی کردن با کلید یا چیزی که در دست دارید، عوامل حواس پرتی هستند و از تمرکز دانشآموزان به موضوع مورد بحث میکاهند.
سوالات آزمون واقعی اول آذر ۹۷ آزمون مدیریت کلاس درس استان البرز
دانش فراشناختی در رابطه مدیریت کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز
مطالعه این مقاله برای افرادی که در آزمون مدیریت کلاس درس ثبت نام کرده اند میتواند مفید باشد . و ممکن است برخی از سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس را داخل این مقاله بیابید.رابطه مدیریت کلاس درس در پیشرفت یادگیرندگان در تحقیقات مختلف مورد توجه محققین بوده است ولی رابطه نقش میانجیگرهای روانشناختی در این رابطه میتواند چشمانداز روشنتری از این رابطه بدست دهد. در تحقیق حاضر نقش دانش فراشناختی در رابطه بین مدیریت کلاس درس یاددهندگان و پیشرفت یادگیری زبان دوم (انگلیسی) یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه این پژوهش کلیه دانشجو معلمان زبان انگلیسی مراکز تربیت معلم استان مازندران بود که شامل ۱۸۰۰ نفر میباشد.از بین این افراد ۲۲۱ نفر ه روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. نمونههای انتخاب شده به ۳ مولفه از پویشنامه مدیریت کلاس درس عبداللهی و همکاران(۱۳۹۳) و پویشنامه باورهای فراشناختی ولز و همکاران(۲۰۰۴) (MCQ30) باسخ دادند. نمرههای پیشرفت زبان انگلیسی دانش آموزان سه کلاس این معلمان گرفته و نمره میانگین آن برای شاخص پیشرفت زبان انگلیسی یادگیرندگان محاسبه گردید. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گامهای اولیه مولفههای مدیریت کلاس درس وارد معادله می شوند. این متغیرها از میان متغیرهای پیشبینی کننده، بیشترین همبستگی را با پیشرفت زبان دانشآموزان داشته است به گونهای که در حدود ۵۲ درصد از واریانس پیشرفت زبان به تنهایی توسط این متغیرها قابل پیش بینی است. در آخرین گام متغیر فراشناخت وارد معادله میشود و در حدود یک درصد به پیش بینی میافزاید و در مجموع ۵۳ درصد از واریانس توسط این متغیرها نمره پیشرفت زبان انگلیسی را پیشبینی میکنند. این نتایج نشان میدهد اگر چه نقش اساسی در پیشرفت زبان انگلیسی به مدیریت کلاس درس بستگی دارد ولی نقش عامل فراشناخت به افزایش این پیشبینی کمک میکند.
جهت دانلود متن پی دی اف این مقاله کلیک کنید
شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس معلمان و مدیران شهرستان خویاین مقاله هم در خصوص مدیریت کلاس درس و استخراج برخی از سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس مفید باشد. روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهر خوی می باشد. که از بین آنها تعداد ۲۹۰ نفر زن و تعداد ۲۶۰ نفر مرد معلم، همچنین تعداد ۹۷ نفر مدیر مرد و تعداد ۱۱۸ نفر مدیر زن به عنوان نمونه. به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پویشنامه محقق ساخته بود. پویشنامه اول برای بررسی سبک مدیریت کلاس استفاده شد.روایی آن با استفاده از روش لاوشه تایید گردید. شاخص روایی محتوایی CVR به دست آمده ۷۸/۰ می باشد. پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید شد. پویشنامه دوم برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده گردید. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۸۹/۰ به دست آمد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، آزمون تی مستقل، تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها نشان دادند که: بین معلمان در سبک های مدیریت کلاس تفاوت وجود دارد. سبکهای مدیریت کلاس معلمان بر اساس سابقه کار متفاوت است. بین معلمان زن و مرد در مدیریت کلاس تفاوت وجود ندارد. بر اساس مؤلفه های اصلی مدیریت کلاس، پژوهشگر به ارائه مدل پرداخته است. مدل ارائه شده متشکل از عناصر فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مؤلفهها، مراحل اجرایی و ارزیابی مجدد می باشد. مدل ارائه شده در این پژوهش توانست نمره قابل قبولی(۶۶۶/۴ از ۵) را از نظر صاحب نظران و متخصصان کسب نماید. |
Other posts
- دانلود طرح توجیه فنی و اقتصادی کسب و کارهای کشاورزی و صنعتی
- دانلود سوالات آزمون ضمن خدمت دفاع مقدس
- مجموعه منابع و سوالات آزمون ضمن خدمت اربعین حسینی
- درس پژوهی علوم کلاس اول, دوم, سوم, چهارم,پنجم و ششم ابتدایی
- انجام داستان نویسی اختصاصی پویش مهر
- سوالات آزمون انتخاب و انتصاب مدیران – مدیریت مدارس
- سوالات و منابع آزمون ضمن خدمت شیوه های نوین تربیت
- دانلود پیک و دفتر خاطره و داستان نویسی نوروزی با تکالیف مهارتی
- نمونه سوالات هر ۴ مرحله آزمون ضمن خدمت تربیت فرزند