دانلود منابع و سوالات آزمون ضمن خدمت مدیریت کلاس درس با جواب

سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس

افتخار ما مورد اعتماد بودن توسط فرهنگیان و همکاران عزیز است, در راستای عمل به رسالتی که برای خودمان قرار داده ایم یک مجموعه بسیار کامل شامل منابع آموزشی و نمونه سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس شامل سوالات آزمون واقعی ( آزمون های گذشته و آزمون در حال انجام دوره مدیریت کلاس درس ) را در قالب یک بسته تدارک دیده ایم که شامل 8 فایل پی دی اف و ورد بوده که در یک پوشه بصورت زیپ شده تقدیم میگردد.

سوالات آزمون واقعی امروز : 1 آذر استان البرز

امیدواریم این مجموعه موجبات رضایت خاطر و موفقیت شما همکار گرامی در این آزمون را فراهم آورد . التماس دعا

دانلود سوالات آزمون ضمن خدمت مدیریت کلاس درس

شما عزیزان همینک میتوانید جهت دانلود این مجموعه بسیار کامل سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس به همراه منابع آزمون و نمونه سوال را با کلیک روی دکمه زیر یا عبارت دانلود به صفحه دانلود سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس رفته و فرایند دانلود را دنبال کنید.

جهت مراجعه به صفحه دانلود سوالات روی دکمه زیر یا کلمه دانلود کلیک نمایید.

دانلود

دانلود

سوالات و محتوای آزمون های دیگر:

گروه تخصصی فرهنگیان پارس همواره سعی داشته است کلیه دوره های ضمن خدمت در حال انجام را پوشش دهد . البته که در انجام این رسالت گاها در زمینه پوشش برخی از دوره های استانی کمبودهایی داشته ایم ولی امیدواریم تلاش ما در مسیر درست بوده و باری از دوش همکاران فرهنگی گرامی بردارد.

همینک میتوانید با مراجعه به سایت اصلی و سرور دانلود ما لیستی از منابع آزمون و نمونه سوالات دوره های سپری شده و در حال انجام ضمن خدمت فرهنگیان را مشاهده نمایید.

سوالات و منابع برخی از آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان

سوالات دوره مراقبت جسمانی

سوالات ضمن خدمت طراحی آموزشی

آزمون آغاز سالتحصیلی همراه با ایمنی و امنیت در مدرسه

سوالات اربعین حسینی

منابع و سوالات آزمون ضمن خدمت روانشناسی تربیتی

سوالات تربیت بدنی

منابع و محتوای آزمون دوره مدیریت کلاس درس استان البرز

دانلود کاملترین بسته منابع آزمون , محتوای متنی و نمونه سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس برای آزمون اول آذر ماه 1397

دانلود

دانلود

باید و نباید های اداره کلاس درس

بایدها

  1. با آمادگی قبلی به کلاس برویدمواد و وسایل، نوع پرسش‌ها و فعالیت‌ها را قبلاً آماده کنید. اغلب دانش‌آموزان شنیده‌اند که معلم گفته است: معذرت می‌خواهم، مطالب درس امروز را آماده یا مطالعه نکرده‌ام.

  2. در جلسه اول، خود و روش خود را معرفی کنیددانش‌آموزان از همان ابتدا مایلند و حق دارند با روش کار شما، نوع امتحان کردن، نوع سؤال‌ها، مقدار تکلیف شب، دفاتر و وسایلی که از قبل باید تهیه کنند و حتی استراحت چند دقیقه‌ای و مختصری که ممکن است در وسط جلسه درس به آنان می‌دهید، آشنا شوند. حتی در ابتدای هر جلسه باید خلاصه‌ای از درس گذشته و آن‌چه را که می‌خواهید درس بدهید، برای دانش‌آموزان بگویید.

  3. محیط کلاس را راحت نگه‌داریددر این‌جا هم منظور راحتی فیزیکی (آیا همه تابلوهای کلاس را خوب می‌بینند و حرف‌ها را خوب می‌شنوند؟) و هم راحتی فکری ( اجازه پرسش‌ کردن و شرکت در بحث) است.

  4. هدف‌ها را بیان کنیدتحقیقات نشان داده‌اند که در این صورت، یادگیری تسهیل می‌شود و دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی آمادگی بیش‌تری برای فراگیری می‌یابند . چنان که در سخنرانی‌ها هم شخص سخنران باید به حاضران بگوید چه می‌خواهد بگوید و چه را گفته است.

  5. نظم داشته باشیددر صحبت کردن، طبق نقشه قبلی پیش بروید و هر چه یادتان آمد بیان نکنید. دانش‌آموزان، درس و مفاهیم سازمان دهی شده را بهتر دنبال می‌کنند و یاد می‌گیرند.

سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس بصورت pdf

فایل pdf سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس را دانلود نمایید.

دانلود

دانلود

  6. از ابزارهای دیداری- شنیداری استفاده کنید همه ما زمانی بهتر یاد می‌گیریم که بیش‌تر از یک حس ما به کار گرفته شده باشد. گذشته از آن، رعایت تنوع، جو کلاس را مطبوع‌تر می‌کند.

  7. وسایل و ابزارهایی را که به کار می‌برید، خوب بشناسیداین نکته، بسیار مهم است. هیچ عاملی بیش‌تر از این دانش‌آموز را از معلم روگردان نمی‌کند که دریابد معلم بر کارش مسلط نیست. البته، دانش‌آموزان انتظار ندارند معلم همه چیز را بداند، اما در صورتی که اطلاعات ناقص یا نادرست به آنان بدهد، از آن به بعد درباره هر چه می‌گویید تردید خواهند کرد.

  8. به پرسش‌ها پاسخ بدهیداین نکته، دو بخش دارد: اول این که پاسخ را در هنگام پرسیدن سؤال بدهید. اگر دانش‌آموزی مثلاً توضیح تئوری نسبیت را بخواهد، می‌توانید پاسخ را به بعدها موکول کنید، اما به خاطر داشته باشید وقتی دانش‌آموز چیزی مربوط به درس را می‌پرسد، معنایش این است که مفهوم خاصی را درک نکرده است و نیاز به کمک دارد و ممکن است در صورت پاسخ ندادن شما، بقیه درس را هم نفهمد. دوم آن که پس از پاسخ دادن به پرسش دانش‌آموز، از او بپرسد آیا به سؤالش جواب داده‌اید یا نه. چه بسیار اتفاق می‌افتد که معلم نادانسته، به سؤال دیگری غیر از آنچه دلخواه دانش‌آموز است پاسخ می‌دهد، یا آن‌که فقط قسمتی از سؤال را جواب داده است.

  9. واکنش دانش‌آموزان را بگیریدبا وجود ابهام‌های زیادی که درباره فرایند آموزش داریم، یک چیز را با اطمینان زیادی می‌دانیم: این که بدون آگاهی از واکنش فراگیر، آموزش اتفاق نمی‌افتد. معلم همواره باید بداند که دانش‌آموزان مفاهیم تدریس شده را دریافت کرده‌اند یا نه.

  10. اشتیاق نشان بدهیداشتیاق شما باید دو جهت داشته باشد: موضوع درس و آموزش شما. دانش‌آموزان، به معلم علاقه‌مند بیش‌تر توجه دارند.

  11. کنترل کلاس را در اختیار داشته باشیددر مورد مسائل انضباطی، باید مسئولیت‌های آن‌ها را هم بپذیرید. شما باید دانش‌آموزان مسئله ساز و سلطه‌جو را زیر کنترل داشته باشید. جالب آن که مسائل انضباطی، در کلاس‌های بزرگسالان هم وجود دارند!

  12. انعطاف‌پذیر باشیدمعلمی که از قبل آمادگی لازم را برای خود فراهم آورده، راه معینی را در کلاس دنبال می‌کند. اما معنای این نکته آن نیست که او در هیچ شرایطی نباید از خود انعطاف‌پذیری نشان بدهد. یادتان باشد که وظیفه شما، کمک و خدمات رسانی به دانش‌آموزان است.

  13. مشوق شرکت در بحث‌ها باشیدفرایند یادگیری در کلاس‌های فعال کاملاً دنبال می‌شود و در کلاس‌های غیرفعال، ممکن است دنبال شود . دانش‌آموزان را در بحث‌ها شرکت بدهید. توجه داشته باشید که وقتی دانش‌آموزان خودشان به مفاهیم پی می‌‌برند، یادگیری آنان پایدارتر و عمیق‌تر است.

  14. رفتار صمیمانه داشته باشیداعتراف می‌کنیم که این نکته، ذهنی و شخصی است، اما در پاسخ نامه‌های ما به دفعات آماده بود و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم . رفتار دوستانه رانمی‌توان تعریف کرد، اما احساس کردن آن آسان است. دانش‌آموزان خود را "بچه" تصور نکنید.

  15. میزان پیشرفت را ارزیابی کنیدبدیهی است که وقتی چیزی ارزش درس دادن داشته باشد، ارزش‌یابی آن هم ضرورت خواهد داشت. ارزیابی‌ها را در فواصل کوتاه انجام بدهید نه در پایان ماه و فصل، به ویژه که هدف ارزشیابی، صرف نظر از تعیین میزان یادگیری دانش‌آموزان، پی بردن به نقص‌های کار معلم هم هست.

  16. خودتان باشیداغلب معلمان تازه‌کار، سعی می‌کنند روش معلم‌ها یا استادان موفق و موردعلاقه خود را الگو قرار بدهند و تقلید کنند. این نوع نقطه نظر، فقط زمانی کارایی دارد که شخصیت شما دو نفر نیز مشابه باشد. مسائل و اتفاقاتی که در حین آموزش رخ می‌دهند، همواره شبیه هم نیستند.

نبایدها

  1. وقت را بیهوده نگیریددرس را به موقع شروع کنید و بعد از خوردن زنگ آن را ادامه ندهید. با این کار، فقط دانش‌آموزان را عصبانی می‌کنید و باعث می‌‌شوید که به درس شما گوش ندهند.

  2. وقت را تلف نکنیدتعریف کردن خاطرات شیرین و لطیفه‌های بجا، در حد خود خوب است، اما یادتان باشد که دانش‌آموزان برای چیز یاد گرفتن در کلاس شما نشسته‌اند!

  3. متکلم وحده نباشیدبیش‌تر ما به این علت معلم شده‌ایم که چیزهایی برای یاد دادن می‌دانیم. وظیفه معلم نیز در کلاس همین است. اما بگذارید دانش‌آموزان هم اظهار نظر کنند. طرح کردن پرسش‌های آموزنده در کلاس و به بحث کشاندن دانش‌آموزان یک هنر است.

  4. متکبر نباشیدبدیهی است که دیگران صمیمت و افتادگی را دوست دارند و از تکبر بیزارند. اگر این احساس را در دانش‌آموزان به وجود آورید که برایشان اهمیت قائل نیستید، به سرعت از شما رو گردان می‌شوند.

  5. مسخره نکنیدمسخره کردن دانش‌آموزان در هر سن و سالی بسیار زشت است . البته، شوخی کردن مناسب با دانش‌آموزان به ویژه در مورد جواب‌هایی که می‌دهند، نشانه صمیمیت است، اما با مسخره گرفتن آنان، باعث ایجاد ترس از پاسخ یا واکنش نشان دادن خواهید شد.

  6. دیکتاتور نباشیدشما باید به ویژه در بحث‌ها نظر خود را به بقیه تحمیل نکنید. این نکته، در کلاس‌های بزرگسالان از حساسیت زیادتری برخوردار است.

  7. بسیار تند یا کند صحبت نکنیدتند حرف زدن، دانش‌آموزان دیرآموز و کند حرف‌زدن، دانش‌آموزان مستعد را خسته می‌کند. بخش‌هایی از صحبت خود را ضبط کنید و با گوش دادن، متوجه اشکالات حرف زدن خود بشوید.

  8. از روی چیزی نخوانیدمن نمی‌گویم اصلاً چیزی را در کلاس نخوانید . گاهی، خواندن نوشته‌های کوتاه دیگران، بسیار هم آموزنده و گیراست. اما نیم ساعت خواندن، طبعاً کلاس را خسته خواهد کرد. در این موارد، بهتر است نسخه‌هایی از متن مورد نظر را تهیه کنید و به دانش‌آموزان بدهید. یادتان باشد که بیشتر دانش‌آموزان، با خواندن و نگاه کردن، بهتر از شنیدن چیز یاد می‌گیرند.

  9. پاسخ‌ها را قطع نکنیدبسیاری از معلم‌ها این عادت بد را دارند که پاسخ دانش‌آموز به پرسش‌ مطرح شده را در نیمه‌های آن قطع می‌کنند و سؤال خودشان را نیز نیمه تمام می‌گذارند. خود من عادت کرده‌ام برای جلوگیری از این کار، در موقع پاسخ دادن دانش‌آموز دست‌هایم را از پشت به هم قفل ‌کنم.

  10. با دانش‌آموز "یکی به دو" نکنیدهیچ دلیلی ندارد که شما از همه دانش‌آموزان خوشتان بیاید، یا آن که همه آنان باید شما را دوست داشته باشند! در مقابله با دانش‌آموزان از قدرت و اختیار خود استفاده نکنید. بهترین موقع برای تصفیه حساب، در زنگ تفریح یا بعد از خاتمه کلاس‌های روزانه است.

  11. احترام دانش‌آموزان به خود را از دست ندهیداز بین رفتن احترام به صورت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. جای توهین و بی‌حرمتی در کلاس درس نیست. معلم باید نوعی دیوار نامرئی میان خود و دانش‌آموزان داشته باشد. به هر حال، مقام معلمی باید حفظ شود و این نکته را در تضاد با گفته قبلی که باید با دانش‌آموزان صمیمی بود، در تضاد نبینید. بسیاری از معلم‌ها مرز میان این دو را درست نمی‌شناسند.

  12. مشکلات خود را به کلاس نبریدشما باید مسائل و مشکلات معمولی و روزمره از قبیل اوقات تلخی خانوادگی، بگو مگو با مدیر یا کارمندان اداره و غیره را پشت در کلاس بگذارید و سپس وارد شوید. در کلاس باید خوش‌ اخلاق باشید. دانش‌آموزان اغلب تحث تأثیر نوع روحیه معلم خود قرار می‌گیرند.

  13. چیزی را از خود در نیاوریداگر ناچار به دروغگویی شدید، سعی کنید دروغ شما فاش نشود. قبلاً گفتیم که معلم باید اعتماد دانش‌آموزان را جلب کند. گفتن جمله "نمی‌دانم، اما جستجو می‌کنم" کار‌ساز است. گاهی نیز می‌توانید پاسخ دادن به پرسشی را که جوابش را نمی‌دانید، به کلاس واگذار کنید و آن را به اصطلاح، به بحث بگذارید. با این سیاست، می‌توانید فرصتی برای فکر کردن دارا شوید.

  14. حواس دانش‌آموزان را پرت نکنیدمنظور ما در این‌جا، گفته‌ها و کارهایی است که می‌توانند فرایند یاددهی- یادگیری را متوقف کنند، یا به بیراهه بکشانند. تکیه کلام‌های بی‌مورد و زیاده از حد، یا بازی کردن با کلید یا چیزی که در دست دارید، عوامل حواس پرتی هستند و از تمرکز دانش‌آموزان به موضوع مورد بحث می‌کاهند. 

سوالات آزمون واقعی اول آذر 97 آزمون مدیریت کلاس درس استان البرز

دانلود

دانلود

دانش فراشناختی در رابطه مدیریت کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز

مطالعه این مقاله برای افرادی که در آزمون مدیریت کلاس درس ثبت نام کرده اند میتواند مفید باشد . و ممکن است برخی از سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس را داخل این مقاله بیابید.رابطه مدیریت کلاس درس در پیشرفت یادگیرندگان در تحقیقات مختلف مورد توجه محققین بوده است ولی رابطه نقش میانجیگرهای روان­شناختی در این رابطه می­تواند چشم­انداز روشن­تری از این رابطه بدست دهد. در تحقیق حاضر نقش دانش فراشناختی در رابطه بین مدیریت کلاس درس یاددهندگان و پیشرفت یادگیری زبان دوم (انگلیسی) یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه این پژوهش کلیه دانشجو معلمان زبان انگلیسی مراکز تربیت معلم استان مازندران بود که شامل 1800 نفر می­باشد.از بین این افراد 221 نفر ه روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب گردید. نمونه­های انتخاب شده به 3 مولفه از پرسشنامه مدیریت کلاس درس عبداللهی و همکاران(1393) و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و همکاران(2004) (MCQ30) باسخ دادند. نمره­های پیشرفت زبان انگلیسی دانش آموزان سه کلاس این معلمان گرفته و نمره میانگین آن برای شاخص پیشرفت زبان انگلیسی یادگیرندگان محاسبه گردید. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام­های اولیه  مولفه­های مدیریت کلاس درس وارد معادله می شوند. این متغیرها از میان متغیرهای پیش­بینی کننده، بیشترین همبستگی را با پیشرفت زبان دانش­آموزان داشته است به گونه­ای که در حدود 52 درصد از واریانس پیشرفت زبان به تنهایی توسط این متغیرها قابل پیش بینی است. در آخرین گام متغیر فراشناخت وارد معادله می­شود و در حدود یک درصد به پیش بینی می­افزاید و در مجموع 53 درصد از واریانس توسط این متغیرها نمره پیشرفت زبان انگلیسی را پیش­بینی می­کنند. این نتایج نشان می­دهد اگر چه نقش اساسی در پیشرفت زبان انگلیسی به مدیریت کلاس درس بستگی دارد ولی نقش عامل فراشناخت  به افزایش این پیش­بینی کمک می­کند.

جهت دانلود متن پی دی اف این مقاله کلیک کنید

مدیریت موثر کلاس درس و یا به عبارتی اداره کلاس درس از مهمترین دغدغه های معلمان به شمار می رود که در آن، برقراری نظم و انظباط از یک سو و تدریس موفق از سوی دیگر مورد توجه قرار می گیرد. اهداف عمده در این حوزه شامل موارد ذیل است: برنامه ریزی صحیح درسی بر پایه ی آمیزه ای از تنوع و هدف هدایت و نظارت بر روند یادگیری و فعالیت دانش آموزان تشویق و تر غیب هر چه بیشتر دانش آموزان به موضوع کلاس در این میان می توان با مشارکت دادن دانش آموزان در روند کلاس، علاوه بر ایجاد انگیزه اداره کلاس را آسان کرد...
مهارت های مورد نیاز معلمان برای اداری بهتر یک کلاس درس
مدیریت زمان در کلاس درس برای معلم، با تعیین اولویت‌ها و سامان‌دادن برنامه حول مهم‌ترین وظایف آغاز می‌شود. تعیین اولویت‌ها معلمان را طی روز در مسیری که باید، نگه می‌دارد، حتی وقتی اتفاقات غیرمنتظره یا فشار کاری به‌نظر زیاد باشد. اولویت‌بندیِ کارآمد یعنی ترتیب‌دادن به حجم کار براساس اهمیت هریک از وظایف و همچنین نتایجی که از تکمیل آنها حاصل می‌شود. معلمان باید بتوانند ارزیابی کنند که آیا معوق‌گذاشتن برخی پروژه‌ها به این دلیل که نتیجه‌ی آنها به‌اندازه‌ی دیگر پروژه‌ها اثربخش نیست، منطقی است یا نه؟ اولویت‌ها را نباید مانند این جمله، به‌طور مطلق طراحی کرد: «ریاضی و زبان در ساعات اول، و اگر زمان اجازه داد، انجام کارهای هنری.» این شیوه‌ی تفکر ممکن است به فرسایش هم‌زمان معلم و دانش‌آموزان منجر شود. در زمینه‌‌ای بخصوص، ممکن است فعالیت هنری یا خارج از کلاسِ درس، به‌اندازه‌ی برنامه‌های کلاسیِ درس‌محور، انگیزاننده باشد. 

شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس معلمان و مدیران شهرستان خوی

این مقاله هم در خصوص مدیریت کلاس درس و استخراج برخی از سوالات ضمن خدمت مدیریت کلاس درس مفید باشد. روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهر خوی می باشد. که از بین آنها تعداد 290 نفر زن و تعداد 260 نفر مرد معلم، همچنین تعداد 97 نفر مدیر مرد و تعداد 118 نفر مدیر زن به عنوان نمونه. به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه اول برای بررسی سبک مدیریت کلاس استفاده شد.روایی آن با استفاده از روش لاوشه تایید گردید. شاخص روایی محتوایی CVR به دست آمده 78/0 می باشد. پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید شد. پرسشنامه دوم برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده گردید. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری و  تحلیل مسیر، آزمون تی مستقل، تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها نشان دادند که: بین معلمان در سبک های مدیریت کلاس تفاوت وجود دارد. سبکهای مدیریت کلاس  معلمان بر اساس سابقه کار متفاوت است. بین معلمان زن و مرد در مدیریت کلاس تفاوت وجود ندارد. بر اساس مؤلفه های اصلی مدیریت کلاس، پژوهشگر به ارائه مدل پرداخته است. مدل ارائه شده متشکل از عناصر فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مؤلفه‌ها، مراحل اجرایی و ارزیابی مجدد می باشد. مدل ارائه شده در این پژوهش توانست نمره قابل قبولی(666/4 از 5) را از نظر صاحب نظران و متخصصان کسب نماید.

 منبع انتشار    دانلود فایل پی دی اف

21 Nov 2018